Pula środków w Budżecie Obywatelskim Płocka na 2026 rok jest rekordowa. Do podziału będzie ponad 7,7 miliona złotych. Projekty można składać od 26 lutego. A w tym roku będzie to zdecydowanie prostsze, dzięki wdrożeniu nowej platformy.
– Głos mieszkańców jest dla nas ważny i inspirujący. Dzięki ich zaangażowaniu w Budżet Obywatelski Płocka możemy korzystać z licznych miejsc do odpoczynku i zabawy, nowej infrastruktury drogowej czy sportowej. W sumie to 915 złożonych projektów i 150 zrealizowanych za 53 miliony złotych – podkreślał na konferencji prasowej prezydent Płocka Andrzej Nowakowski. – Zachęcam do podzielenia się swoimi pomysłami i wspólnego kształtowania miejskiej przestrzeni.
Do płockiego budżetu partycypacyjnego można składać dwa rodzaje projektów: ogólnomiejskie i osiedlowe. Na ich realizację są dwie pule środków, odpowiednio: 3,1 miliona i 4,6 milina złotych (dokładna ich wysokość będzie znana na koniec czerwca po przyjęciu sprawozdania z wykonania budżetu w 2024 roku). Przy czym pojedyncze przedsięwzięcie dotyczące całego miasta nie może być droższe niż 2 miliony złotych, a takie dotyczące osiedla niż 550 tysięcy złotych. Tak jak w poprzedniej edycji, projekty dotyczące miejskich jednostek oświatowych, społecznych lub kulturalnych są klasyfikowane, jako te ogólnomiejskie.
Co nowego
W regułach budżetu obywatelskiego zaszły pewne zmiany. Uszczegółowione zostały zapisy o własności terenu, na którym zlokalizowane ma być obywatelskie przedsięwzięcie, a także o rodzajach projektów, które nie mogą być zgłaszane. To już nie tylko te dotyczące wykonania dokumentacji projektowej, pomnika lub etapu większego przedsięwzięcia. Teraz odrzucane będą zadania zbyt kosztowne w utrzymaniu w porównaniu do jego wykonania, o charakterze wyznaniowym albo politycznym, dotyczące zakupu środków transportu oraz ujęte w budżecie miasta itp. Najistotniejszą zmianą jest wprowadzenie rocznej karencji na wykorzystanie nieruchomości. To znaczy, że działka czy obiekt, na którym będzie realizowany projekt z poprzedniej edycji BOP, nie może być użyty w bieżącej odsłonie. Pomoże to zwiększyć konkurencyjność i różnorodność proponowanych rozwiązań.
Kompletnie przebudowana została elektroniczna platforma do Budżetu Obywatelskiego Płocka. Teraz jest przejrzyściej i wygodniej, o czym zapewniał prezydent Nowakowski. – Świeżo wdrożony system daje nowe możliwości i jest przyjazny w użytkowaniu. Automatycznie wygeneruje plakat reklamujący projekt. Przy głosowaniu nie będzie wymagał logowania i zakładania konta, a głos zweryfikuje przez sms. Ułatwi komunikację między urzędem a autorami projektów – wyliczała udogodnienia Marzena Kapuścińska, dyrektorka wydziału kultury i wspierania inicjatyw społecznych. Łatwiej również przeglądać projekty z poprzednich lat, bo stworzona została „mapa realizacji”. A sama strona będzie zmieniała się wraz z przechodzeniem BOP przez kolejne etapy.
Co dalej
Składanie projektów trwa do 17 marca. Można to zrobić tradycyjnie, na papierowym formularzu lub elektronicznie poprzez stronę mojemiasto.plock.eu. Trzeba opisać projekt, oszacować koszty i zebrać podpisy mieszkańców popierających działanie. Cała procedura składania projektów, krok po kroku, jest opisana na wspomnianej stronie. Zamieszczono na niej także przydatne informacje, jak: koszt wykonania i utrzymania wielu różnych zadań, mapę, na której sprawdzimy właściciela nieruchomości, wzory dokumentów.
W następnym etapie wszystkie zgłoszenia przejdą weryfikację, czyli zostaną sprawdzone ich koszty, możliwość wykonania i zgodność z przepisami. Jej wyniki będą przedstawione do 30 lipca. Z kolei głosowanie jest zaplanowane między 15 a 28 września.