Nowe autobusy dla Komunikacji Miejskiej

Są supernowoczesne i kosztowały ponad 10 mln zł, ale prawie 6,3 mln pochodziło z UE – Komunikacja Miejska odbiera właśnie od miasta pięć nowych Solarisów. – Czekamy teraz na uruchomienie konkursów w nowej perspektywie UE, by kupować już autobusy na wodór – zapowiedział na konferencji prasowej prezydent Płocka Andrzej Nowakowski.

Spotkanie z dziennikarzami odbyło się w środę z okazji zakończenia odbiorów dla Komunikacji Miejskiej pięciu nowych autobusów marki Solaris. W czwartek powinny zakończyć się wszystkie formalności i najpóźniej w piątek pojazdy powinny wyjechać na płockie ulice.

Umowy na zakup pięciu nowych Solarisów miasto podpisało z ich producentem 5 lipca ubiegłego roku. Jedną umowę zawarliśmy na dostarczenie trzech pojazdów zasilanych napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym), drugą – na dwa pojazdy z silnikami Diesla. Wszystkie spełniają najsurowsze normy spalania Euro-6. Przyjechały do Płocka na początku lipca.

Jak podkreślał to prezydent Płocka Andrzej Nowakowskinowe pojazdy mają 12 metrów długości, są niskopodłogowe (co ma duże znaczenie dla osób mających trudności z poruszaniem się), są także klimatyzowane, wyposażone w siedzenia z tapicerką dedykowaną naszemu miastu, a także w system dynamicznej informacji pasażerskiej (zewnętrzne wyświetlacze są w kolorze białym – podobnie jak w przypadku autobusów kupionych w 2020 roku) oraz tablice wewnętrzne, informujące na bieżąco o trasie przejazdu, możliwych przesiadkach, czy objazdach.

Nowością jest to, że wyświetlacze z informacją dla pasażerów będą ją pokazywać taką samą czcionką jakiej użyliśmy w Systemie Informacji Miejskiej. Standardowo autobusy wyposażone zostały w monitoring, system łączności z zajezdnią, biletomat, bramki liczące pasażerów (KM będzie teraz miała łączne 19 pojazdów z bramkami do liczenia) oraz monitory do wyświetlania informacji dodatkowych, np. reklam. W każdym autobusie są trzy podwójne ładowarki.

Wzrasta poziom bezpieczeństwa – do nowych pojazdów zamówiliśmy automatyczny system gaszenia pożaru (do tej pory kupowane przez nas autobusy miały system alarmowania o pojawieniu się ognia). A także podświetlane na zewnątrz podesty wejść oraz system śledzenia martwego pola z prawej strony pojazdu. Alarmuje on o osobach i przeszkodach znajdujących się w promieniu skrętu autobusu, czy na przystanku. Składa się on z 6 czujników ultradźwiękowych umieszczonych z boku pojazdu i kamery, zainstalowanej nad pierwszymi drzwiami.

Osoby z niepełnosprawnością oraz osoby z wózkiem dla dzieci mają w autobusach wydzielone i oznakowane miejsce. Pojazdy wyposażyliśmy również – podobnie jak wszystkie autobusy kupowane w ostatnich latach – przyciski w języku braille’a. Oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne jest oszczędne, ledowe. Solaris udzielił bardzo długiej, bo 84 miesięcznej gwarancji – czyli na siedem lat.

Nowe pojazdy zastąpią 5 MAN-ów. Trzy już zostały złomowane (były kupowane jako używane, np. jeden z nich był wyprodukowany w 2003 roku, a my odkupiliśmy go w 2008 od Oslo), dwa czekają jeszcze na złomowanie. Jeden z nich został wyprodukowany w 1998, drugi – w 1999 roku. Prawdopodobnie również w piątek pojadą na złom.

Komunikacja Miejska w liczbach (po przejęciu nowych pojazdów):

– liczba autobusów – 107;

– średni wiek pojazdów – niecałe 9,5 roku;

– klimatyzacja będzie w 75 autobusach (w 2010 była w dwóch);

– 100 procent pojazdów jest z monitoringiem;

– ponad 94 proc. floty ma niską podłogę.

Za nowe pojazdy zapłacimy:

– za hybrydowe 7.077.420 zł brutto (2.359.140 zł za jeden)

– za pojazdy z napędem Diesla 3.143.880 zł (1.571.940 zł brutto za jeden).

– Dziękuję wszystkim zaangażowanym w ten projekt za współpracę. Ten zakup był ostatnim akordem, kiedy to wykorzystaliśmy środki z poprzedniej perspektywy unijnej. Teraz czekamy na ogłoszenie nowych konkursów, które przesuwają się na początek przyszłego roku – podsumował prezydent Płocka Andrzej Nowakowski. – I dziś przygotowujemy się jużn do skorzystania z dofinansowania do kupna pojazdów zeroemisyjnych, wodorowych.

Dodajmy, że autobusy zostały zakupione w ramach projektu „Rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej na terenie Miasta Płocka – etap II” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020.

Całkowity koszt projektu wynosi 73 185 242,54 zł.

Dofinansowanie sięgnie 39 618 933,67 zł (w tym środki z UE 37 054 507,53 zł, budżet państwa – 2 564 426,14 zł).

Warto podkreślić, że w ramach projektu kupiliśmy łącznie 13 szt. nowych niskoemisyjnych autobusów:

– 2020 rok – 8 autobusów (4 hybrydowe i 4 z silnikami Diesla), wartość zakupu – 14 629 128,00 zł, dofinansowanie UE – 8 000 000,00 zł)

– 2023 rok – 5 autobusów (3 hybrydowe i 2 z silnikami Diesla), wartość zakupu – 10 221 300 zł , dofinansowanie UE – 6 259 608 zł.

Słowem – na zakup autobusów w ramach unijnego projektu Płock wydał 24 850 428 zł, dofinansowanie UE sięgnęło 14 259 608 zł.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Wyłącz adblocka!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam. Utrzymujemy się wyłącznie z reklam. Wesprzyj nas, wyłączając je.